BACK

Ať žije 25. březen 1821


      Klub přátel Řecka spolu s Řeckou obcí Praha uspořádali oslavu státního svátku Helénské republiky, spojenou s Řeckým tanečním večerem. V Kulturním domě Vltavská v Praze 7 se v sobotu 26. března 2005 sešli na slavnostním večeru členové řecké obce Praha, Klubu přátel Řecka a jejich hosté, aby vzpomenuli 25. březen 1821 jako nejvýznamnější den novodobého řeckého státu.
      Pražská hudební skupina Akropolis hrála řecké písně na přivítanou příchozím již úderem osmé, sál se naplnil, nastala chvíle pro předsedkyni Řecké obce Tasulu Zisaki-Healey, aby večer zahájila oficiálně. Po řecké hymně, zazpívané tanečním souborem Akropolis, vzpomenul výročí 21. března 1821 velvyslanec Helénské republiky v ČR pan Vasilios Eikosipentarchos. Jeho český a řecký projev, jímž ocenil též přítomnost českých účastníků oslavy, sklidil vydatný potlesk.
      Bouřlivým potleskem bylo odměněno i vystoupení tanečního souboru Akropolis. Vstoupil do sálu průvodem zpívajících dívek, kterým z opačné strany vyšla vstříc chlapecká část souboru. Michal Lašo, Filip Konupka, Tomáš Opata, Maria Chinoporu, Marika Ovadia, Katerina Spalasová, Laura Mitroliu, Tasula Opatová, Maria Petrini a Marika Konupková pak přidávají tance s hudební podmalbou. Chorovod se rozpojí do dvojic a znovu splyne, na jinou melodii se chlapci pochlubí vskutku chlapským tancem s dřepy a výskoky, končícím pádem na kolena. Z nich povstanou k předtančení před dívkami, tvoří se taneční dvojice, muže vidíme pak v pokleku, děvčata krouží kolem nich. Závěrečný tanec souboru v nádherných řeckých krojích nám připomíná, že tento krok známe i my a zve nás vlastně tak na parket.
      Sál je plný, teprve k půlnoci odchází někteří z nás domů, nejvytrvalejší tanečníci zůstávají až do druhé hodiny ranní. Doufáme všichni, že se opět brzo uvidíme. Pravda, nebudou tu již francouzští hosté Klubu, kteří se za své návštěvy Prahy k řeckému večírku rádi přidali, ale bude nás těšit vědomí, že řady Filhelénů nadále rostou.

BACK BACK
BACK BACK

Mgr. Milan Konečný
Fotografie Tasula Zisaki-Healey

BACK