Řecký pěvecký a taneční soubor Akropolis.
Milovníci řeckých písní
a tanců mohli opět spatřit pražský soubor Akropolis, v měsíci září roku 2003
dokonce dvakrát. Poprvé v neděli 19.10.2003 na podiu Divadla pod Palmovkou
ve slavnostním programu v Měsíci česko-slovenské kulturní vzájemnosti. Byl
jím již 10. ročník festivalu Folklór bez hranic, na jehož uspořádání se
podíleli SFZ Limbora, Anima Artis, Slovenský institut, Etnika, Detvan, Řecká
obec Praha a Klub slovenské kultury. Folklór slovenský a český v podání
souborů Lučinka, Hrušov, Limbora, Limborka, Kolíček doplnil folklór řecký.
Akropolis předvedl tentokráte i dvě skladby instrumentální, melodie Odos
oneiron řeckého skladatele S. Xarhakose a Chartaeti, v překladu Papírový
drak, skladatele M. Theodorakise v podání hráče na buzuki Nikose Panatsise
a kytaristy Petra Kloučka. Po jiných souborech vystoupil pak Akropolis se
dvěma tanci z Egejské Makedonie. Pro Palmovku vybrala vedoucí souboru paní
Olga Pataridu Leventiko a Syrto. Přidávat další tance nesměl žádný soubor,
program byl nabitý, od páté odpolední se protáhl do osmé večerní. Na jeho
závěr k našemu milému překvapení opět zazněla melodie řecká, totiž skladba
Řek Zorba Mikise Theodorakise, která roztančila na jevišti všechny
účinkující soubory řeckým krokem jakoby v symbolickém potvrzení motta
festivalu: Folklór bez hranic. Podruhé jsme viděli a slyšeli
Akropolis na oslavě řeckého státního svátku 25.10.2003. Oslavy sám zahájil
zpěvem řecké hymny, kulturní program započal sborovým zpěvem a zakončil
vystoupením tanečním. Po tanci Kori Eleni, který zaplnil celý sál kolem
chlapců a kolem dívek, splývajícími následně v jeden chorovod, následoval
mužský tanec Gajda. Potlesk diváků patřil nejen mužným, obtížným krokům s
pokleky, ale i kráse přihlížejících děvčat v bohatých krojích. Ta
předvedla pak tanec Kira Maria, pomalého, až zádumčivého kroku, když tu
náhle rozkvetly jejich tváře úsměvem, rytmus kroků se mění, zrychluje,
šátečky dívek se vesele točí ve vzduchu. A je tu Leventiko. Začínají
chlapci, přidají se dívky, kolo se mění ve dvojice, dívky krouží kol klečích
tanečníků. Vystoupení končí tancem Kalamajka, který opět zaplní celý sál
tancem párů i chorovodu, jeho pohyb mění směr, kroky vpřed střídají kroky
do stran, co sledovat dříve? Neradi propouštíme soubor Akropolis silným
potleskem do šaten, neloučíme se však na dlouho, jeho hudební soubor bude
toho večera hrát k tanci, kterému se můžeme nyní oddat my sami a v
myšlenkách odplout do Řecka. Umíme všechny taneční kroky? vkrádá
se otázka při pohledu na tančící sál. Na stole nám leží případná odpověď,
pozvánka Řecké obce s titulkem Výuka řeckých tanců. Říká, že pro zájemce o
řeckou hudbu a tance bude zahájen kurs řeckých tanců pod vedením zkušeného
lektora. Těšíme se na další aktivity Řecké obce a souboru Akropolis. O něm
slyšíme, že ještě téže noci odjíždí z oslavy řeckého svátku na výuku tanců
vedenou instruktorem z Řecka a pořádanou brněnským Lyceem Řekyň.
Mgr. Milan Konečný
|