Po stopách řeckého transportu 1949
Terénní výzkum v obci Krhanice dne 15. 10. 2000
Na počátku dnešního výzkumu je snad
nálada blížícího se dne všech zemřelých, který nám připomněl zasutou
archivní zprávu z roku 1950, že ÚV KSČ se zabýval otázkou hrobů řeckých
příslušníků, pohřbených v Krhanicích. K tomu se nápadně váže záznam, že do
železniční stanice Kerhanice přijela 4.11.1949 ve 21.00 první část
transportu řeckých uprchlíků v počtu 200 mužů, 340 žen a 380 dětí a
5.11.1949 v 6.15 jeho druhá část o síle 417 mužů, 413 žen včetně těhotných
a kojicích a 35 dětí, aby po přestupu do nákladních aut a autobusů
pokračovali v cestě do shromažďovacího střediska Lešany. Byl to vlastně
třetí sled řeckých uprchlíků, uvytovaných v Lešanech, neboť před nimi
přijelo do Lešan již 1.9.1949 celkem 1221 Řeků a 2.9.1949 dalších 1200
Řeků. Otázku Krhanic a Kerhanic rozluštil snadno
místopisný slovník. Železniční stanice se správně jmenuje Krhanice, leží
na trati Praha - Čerčany. Otázky další rozluští snad výlet do Krhanic
samých. Jsou tam dosud dochovány hroby prvních řeckých zemřelých? V jaké
je najdeme podobě? Ví o nich někdo v Krhanicích? Ví vůbec někdo v místě,
že sem v listopadových dnech roku 1949 přijelo 1785 Řeků? Vlak z Prahy do
Krhanic nás unáší překrásným sázavským údolím, hluboce zaříznutým do
krajiny, v jehož obrazu se střídají skály, podzimem zbarvené lesy, pohledy
do údolí i do úzkého koryta tratě utopené v lese, která několikráte mizí v
tunelu, aby se vynořila a otevřela zcela jiný pohled. Řekům z Ipiru se
musela tahle kopcovitá příroda líbit, připomínajíc jejich hornatou
domovinu. Za Jílovém u Prahy se krajina otvírá do šíře, projíždíme
Kamenným Přívozem, pak Prosečnicí, kde se rozpomeneme, že se tu léčilo pár
Řeků, po ní je konečně Krhanice s maličkým nádražíčkem.
Paní výpravčí není zdejší, o Řecích v Krhanicích nic
neslyšela. Sama je z Vysočiny. Ví něco o zámku Heralci u Kutné Hory, tam
se Řekové učili česky. Jeden se v Heralci taky oženil s místní Češkou.
Krhanický hřbitov je u silnice, ve směru na Čerčany, to nemůžete
přehlédnout. Krhanice končí, začíná obec Chrást nad Sázavou. Minuli jsme
jej snad? Jen jděte dál, kyne další tázaná osoba. A už jej vidíme, či
poznáváme, podle jediného kovového kříže, vyčnívajícího nad vysokou
kamennou zdí kol bílé budovy bez věžičky. Vstupujeme rozechvěle na
posvátnou půdu posledního odpočinku. Shledáme zde hroby řeckých občanů?
Nikde jediného řeckého nápisu. Naštěstí zastihneme zde pamětnici, která
nám ochotně vysvětlí: Právě tady byli Řekové pochováni, co jsou ty dva
kamenné dvojhroby a mezi nimi úzký rov s uhrabaným pískem a další v druhé
řadě za nimi, ale nikdo o ně nejevil zájem, nevyplatil je, tak propadly a
místa byla prodána. Stojíme nad hroby č. 35 a 36 v jedné řadě, nad hroby
č. 22 a 23 v druhé řadě, vzpomínáme na jména zemřelých, známých nám z
archivních kartoték. Dne 23. 9. 1949 zemřela ve věku
68 let v nemocnici v Praze Atina Alamati, která byla pohřbena v
Krhanicích. Dne 26.11.1949 zemřel v Lešanech ve věku 40 let Apostolos
Kačaras. Dne 18.12.1949 zemřela v Lešanech ve věku 50 let Christina
Saranti. Dne 24.12.1949 zemřel v Lešanech další Řek ve věku 85 let. Dne
31.12.1949 zemřela v Lešanech ve věku 35 let Polixeni Steriopulu. V blízké
Prosečnici zemřeli v plicním sanatoriu další dva Řekové. Jsou taky
pohřbeni v Krhanicích? Od místních jsme snad
seznali, proč mrtví Řekové z Lešan nejsou pohřbeni v Lešanech a proč
krhanický hřbitov není v Krhanicích. Zdejší kostel a hřbitov byly na kopci
v osadě Chrást, patřící kdysi k obci Krhanice. V roce 1945 byl starý
hřbitov z hygienických důvodů uzavřen a zřízen nový, na prosluněné stráni
v Chrástu nad Sázavou, společný pro obě obce. Řekové nebyli pohřbeni v
Lešanech, neboť lešanští pohřbívají do Netvořic. Nebo do Neveklova? není
si náhle naše informátorka jista. Postojíme ještě chvíli u hrobu
sovětských vojáků, pokloníme se památce národní umělkyně Jiřině Šejbalové
u hrobu č. 164 a vracíme se do Krhanic. Hledáme někoho, kdo si pamatuje na
příchod Řeků. Obec leží větším dílem za tratí, u nádraží byly v roce 1949
dva tři domy. Právě tady by mohl bydlet nějaký svědek událostí z roku
1949. V domě pod nádražím se zahradou a hospodářskými budovami se
pamatují, že na hřbitově byly v době jejich dětství hroby Řeků, ale o
jejich příchodů nevědí nic. V Lešanech byli za války francouzští zajatci.
Ležely ve vojenském cvičném prostoru, jehož středem byl Neveklov a hranicí
Vltava a Sázava. Ještě po válce byl v Lešanech tábor nucených prací, než
přišli Řekové. Snad by o nich mohla něco vědět Maruška v hostinci, ta je o
něco starší, mohla by si pamatovat více. Vracíme se k nádraží, k
nejbližšímu domu přes ulici, k hostinci v čísle 53. Tady se paní Marie
Šmídová okamžitě rozpomene. Ano, pamatuji si na příchod Řeků velmi dobře.
Bylo mi tehdy třináct let. Nádraží bylo celé bílé, vysypané vápnem. Čekali
na ně pracovníci Červeného kříže. Řekové vystoupili z vlaku, ten měl
nákladní i osobní vagony, do kterých snad foukalo ze všech stran, byli
všichni v černém, na nohou jakési trepky, boty nesli přehozené přes
rameno. Byl to smutný pohled. Tady nastoupili do autobusů a odjeli do
Lešan, do dřevěných baráků za řekou. Pamatuji si velmi dobře znamenalo
velmi silně, dodnes je vidět v tváři vypravující soucit s utrmácenými
poutníky. Podrobnosti setřel čas. V Řecku chodí vdovy v černém, vzpomínka
tedy souhlasí s touto skutečností. Jak byli oděni muži? Měli vojenské
uniformy? Jak děti? Všichni byli v černém, opakuje posmutněle paní Marie.
Pečoval někdo o hroby Řeků? Nebyly zanedbané, zdejší hrobník vždy posekal
trávu, ale květiny na ně nedonesl nikdo. Tehdy se vyprávělo, že Řekové
pohřbívají zvláštním způsobem. Dávají mrtvým do rakve boty. To vzbudilo
pozornost. U nás oblékneme nebožtíka do šatů, ale bez bot, do rakve dáme
květiny. Podvečerní vlak nás unáší zpátky do Prahy.
Sázavská údolí zapadají do tmy, na obzoru září obrysy kopců na podložce z
červánků. Tu si uvědomíme, že Řekové z té krásy nemohli nic vidět, přijeli
v listopadu kol deváté, za tmy. Potěšilo kouzlo Sázavy alespoň unavené
poutníky z ranního vlaku? Nebo z transportů zářijových? Ti na smrt unaveni
spočinuli zanedlouho v cizí jim zemi. Beze jmen na svých rovech, zapsali
se dnes do našich srdcí. Hlavou se nám honí vzpomínka na poslední z
prvních řeckých hrobů, s uhrabaným pískem, kde není český náhrobní kámen,
ale jakoby řízením osudu nadále místo pro kámen či kříž řecký: zde leží
první z tisíců, jež nedočkali se návratu v slunnou Heladu.
Mgr. Milan Konečný Mgr. Anthula Botu 28. 11. 2000
|